Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Η ΚΡΙΣΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ .... ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ

Η ΚΡΙΣΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ . . . ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ
 Του Πρωτοπρεσβύτερου Χρήστου Τσάκαλου

Το Μυστήριο του Γάμου είναι ένα από τα επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας. Στην

πιο σημαντική στιγμή της ζωής του ζευγαριού έρχεται η Εκκλησία μας να τους ευλογήσει, προκειμένου να ξεκινήσουν τη ζωή τους με την ευλογία του Θεού. Έτσι ατενίζουν τη νέα αυτή περίοδο της ζωής τους με αισιοδοξία και ελπίδα. Μυσταγωγός του Μυστηρίου είναι ο Ίδιος ο Ιησούς Χριστός.
Το σημαντικό αυτό Μυστήριο του Γάμου έχει αρχίσει εδώ και μερικά χρόνια να υποβαθμίζεται από τους ενδιαφερομένους και να θεωρείται απλώς μια επισημοποίηση της σχέσης τους. Στην Ορθόδοξη Ελλάδα μας τη θέση του Μυστηρίου του Γάμου έχει καταλάβει σε κάποιες περιπτώσεις ο πολιτικός γάμος, ο οποίος θεσπίστηκε το έτος 1982 και πραγματοποιείται στα δημαρχεία των πόλεων με τις «ευλογίες» του δημάρχου.

Ο λόγος για την αύξηση τελέσεως πολιτικών γάμων έναντι θρησκευτικών λόγω διαφοράς κόστους.
Σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδος ΕΘΝΟΣ (Σάββατο 9 Μαρτίου 2013 σελ. 21), παρουσιάζει την αύξηση των πολιτικών γάμων και την μείωση των θρησκευτικών λόγω υψηλοτέρου οικονομικού κόστους του θρησκευτικού και χαμηλοτέρου του πολιτικού. Κάνοντας ένα υποθετικό κοστολόγιο καταλήγει ότι, το κόστος του θρησκευτικού γάμου ανέρχεται στο ποσό των 2.600 έως 4.200 €, στο ποσό αυτό στην εκκλησία αναλογεί το ποσό των 100 έως 500 €. Αντιστοίχως δε του πολιτικού γάμου ανέρχεται στο ποσό των 55 έως 600 €.
Και εδώ λέμε ότι περισσεύει η υποκρισία. Και αναρωτιόμαστε: Τα 100 έως 500 ευρώ, που αναλογούν στην Εκκλησία, οδηγούν τα ζευγάρια στην τέλεση πολιτικού γάμου; Όχι βέβαια. Η Εκκλησία τελεί τα ιερά Μυστήρια και παρέχει τις υπηρεσίες της δωρεάν. Τελούμε Γάμους και Βαπτίσεις, άνευ ουδεμίας οικονομικής απαιτήσεως. Εάν το ζευγάρι οργανώνει και στήνει μια τελετή με όλα τα κοσμοκοινωνικά χαρακτηριστικά, τα πριν και τα μετά το ιερόν Μυστήριον, μια φολκλορική παράσταση ικανοποιώντας δαπανηρές απαιτήσεις που ανεβάζουν το κόστος, δεν είναι άδικο να το φορτώνουμε στην εκκλησία με το να το χαρακτηρίζουμε κόστος για την τέλεση θρησκευτικού γάμου;
Η Εκκλησία, καλεί τους πιστούς να προσέλθουν στο ιερό Μυστήριο του Γάμου, με μόνες προϋποθέσεις την σωστή προετοιμασία, που είναι η προσευχή, η εξομολόγηση, η αγνότητα, η καθαρότητα των προθέσεων και η πεποίθηση ότι ο Γάμος είναι Μυστήριο αγάπης αλλά και θυσίας.
Πεποίθησή μας είναι ότι, η αύξηση των πολιτικών γάμων έναντι των θρησκευτικών δεν είναι το οικονομικό κόστος, αλλά τα πιστεύω αυτών που επιλέγουν τον πολιτικό γάμο. Βεβαίως και ένα ποσοστό τέτοιων γάμων είναι αποτέλεσμα αναγκαστικής και όχι θεληματικής επιλογής, οι οποίοι εν καιρώ καταλήγουν στον θρησκευτικό.
Ας ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα και ας σταματήσουμε τις υποκρισίες και τις σκόπιμες αιτιάσεις. Η στρατευμένη αυτή επίθεση δεν μας αγγίζει. Η ποιμαντική μέριμνά μας στρέφεται και κινείται τόσο στην διαδικασία προετοιμασίας των μελλονύμφων για την δημιουργία σωστών και καταλλήλων προϋποθέσεων για ένα πετυχημένο γάμο, όσο και συμπαραστάσεως κατά την διάρκεια του Γάμου, για την δημιουργία σωστής οικογένειας.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να στρέψω τον λόγο σ’ ένα πρόβλημα, που καθημερινά παίρνει μεγάλες και ανησυχητικές διαστάσεις και έχει άμεση σχέση με το θέμα μας, το γάμο δηλαδή.
Ασχολούμαστε, δυστυχώς, με το υψηλό η το χαμηλό κόστος τελέσεως ενός γάμου πελαγοδρομούντες σε ανώφελες αναλύσεις και δεν μας απασχολεί το πολύ τραγικό, η αύξησις των διαζυγίων. Βλέπουμε το δένδρο και χάνουμε το δάσος.
Ας τολμήσουμε όλοι με ευθύνη και σοβαρότητα να μελετήσουμε τους λόγους και να αγωνισθούμε να μειώσουμε η και να σταματήσουμε αυτή την ραγδαία εξέλιξη, που υπονομεύει την οικογένεια, την κοινωνία και το έθνος ολόκληρο.
Ας βοηθήσουμε τους νέους ανθρώπους να αποκτήσουν γνήσιο πνεύμα συνυπάρξεως. Να τους διδάξουμε πως ο γάμος είναι άδειασμα του εαυτού μας χάριν του άλλου, ότι στο γάμο δεν ισχύει το εγώ και το εσύ, αλλά το εμείς. Ότι ο γάμος είναι πορεία σταυρική – θυσιαστική, άλλωστε τι σχέση θα μπορούσε να έχει με την αγάπη, αφού αγάπη σημαίνει θυσία. Ας τους πούμε πως στο πιο δύσκολο αγώνισμα δεν είναι μόνοι τους. Προσερχόμενοι στην Εκκλησία ήσαν δύο, μετά το Μυστήριο αποχωρούν τρεις. Ανάμεσά τους δια του Μυστηρίου εισήλθε ο Μέγας Νυμφαγωγός ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός.
Προσφέρουμε υπηρεσίες προς αυτή την κατεύθυνση στο βαθμό που βάζουμε το θέμα στη σωστή του βάση.
Σωστή βάση για ένα πετυχημένο γάμο, δεν είναι το «οικονομικό κόστος», αλλά η σωστή, μέσα από την Εκκλησία προετοιμασία του ζευγαριού, καθώς και η εκ μέρους τους στην πορεία αγωνιστική και θυσιαστική συμπροσφορά.

Αν, πραγματικά θέλουμε να προσφέρουμε θετικές υπηρεσίες στον τομέα αυτό, θα ήταν προτιμώτερο να κάνουμε στατιστική με ουσιαστικό περιεχόμενο, που θα αναδεικνύουν τα βαθύτερα αίτια, που υπονομεύουν το γάμο και την οικογένεια, ώστε να οδηγούμαστε στην πρόληψη καί θεραπεία καί ἀποφυγή τῶν διαζυγίων.